یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی

جدیدترین مقالات سئو برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو

یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی

۳ بازديد

باغ وحش گوگل: پاندا و پنگوئن
دو به‌روزرسانی اصلی الگوریتم گوگل، یکی‌از پاندا در سال 2011 و دیگری پنگوئن در سال 2012، تأثیر زیادی بر بهینه سازی داشتند که هنوز هم تا به امروز تاثیرشان احساس می شود، زیرا گوگل در طول این دو بروزسانی یک بار دیگر تلاش کرد نتیجه ها جستجوی خود را پاک سازی کند و به وب سایت‌های کیفیت بالا مشوق دهد. 

دوره آموزش سئو



در سال 2011 گوگل متوجه شد که حاصل جستجو با وبسایت های کم ارزشی تحت عنوان مزارع محتوا لبریز شده اند. مزارع محتوا وب سایت هایی بودند که محتوای بسیار زیادی را در دستکم کیفیت منتشر می کردند.

همچنین نتایج جستجو از وبسایت هایی لبریز شده بود که محتواهای نادر ارزشی را به صورت خود کار ساخت‌و‌ساز و منتشر و در بعضی مفاد محتوای خود را از سایت های دیگر کپی می کردند. نقص‌ اینجا بود که در اکثری از مواقع محتوای کپی شده از محتوای اصلی در نتایج جستجو سبقت میگرفت. در سود این سایت ها درامد زیادی از نمایش تبلیغات میگرفتند، چون بازدید نه داشتند. زندگی این وبسایت ها به ترافیک گوگل وابسته بود.

البته در سال 2011 و بعداز بروزرسانی پاندا، بسیاری از این گونه تارنما ها یک شبه ترافیک خود را از دست دادند. گوگل راجع به اینکه چه سایتی به عنوان یک وب سایت با کیفیت عالی محسوب می شود، اطلاعاتی ارائه کرد.

پاندا با غرض حذف محتوای نادر کیفیت به طور مجال‌ای در سال‌های آجل به‌روزرسانی و در نهایت در سال 2016 در الگوریتم هسته Google مخلوط شد.

همزمان با خارج شدن وبسایت ها از اثرات پاندای گوگل الگوریتمی را فعال سازی کرد که مقصود آن نبرد با تاکتیک های اسپم بود. این الگوریتم که در نهایت پنگوئن نامگذاری شد، بک پیوند های غیر معمول را شناسایی و صاحبین آن وب سایت ها را جریمه می کرد. مقصود، مبارزه با سایت هایی بود که صاحبینشان تنها به تشکیل داد بک پیوند حول یکی از دو واژه و کلمه کلیدی پرداخته و تعداد زیادی از آنها‌را در طی نادر می ساختند.

پنگوئن مانند پاندا به صورت مستمر بروزرسانی نشد و در بین برخی از بروزرسانی های آن حتی بیش تر از 1سال هم به طول انجامید. در نهایت همانند پاندا، پنگوئن نیز در سال 2006 به بخشی از الگوریتم هسته گوگل تبدیل شد.

Knowledge Graph گوگل
در سال 2012 گوگل از Knowledge Graph رونمایی کرد. این یک تغییر‌و تحول عمده از تعبیروتفسیر عبارات کلیدی به معناشناسی و شعور مقصود کاربران بود.

Amit Singhal از مهندسین قدیمی گوگل، آن را این گونه تعریف کرده است:

“Knowledge Graph به شما امکان می دهد چیزها، افراد یا مکان ‌هایی را جستجو نمائید که گوگل درباره آن ها می‌داند. نقاط جالب، افراد دارای اسم و رسم، شهرها، مجموعه‌های ورزشی، ساختمان‌ها، ویژگی‌های جغرافیایی، فیلم‌ها، اجرام آسمانی، اثر ها هنری تمامی برای مثال مفاهیمی می باشند که گوگل اطلاعاتی درباره آنان دارااست. با سرچ این مفاهیم، فوراً اطلاعات مرتبط با آنها را دریافت می کنید. این اولین قدم حیاتی برای ساختن نسل بعدی موتورهای جستجو میباشد، به گونه ای که دارای هوش مصنوعیست و دانا را مقداری بیشتر شبیه آدم ها میشناسید.”

گوگل با استعمال از این اطلاعات نتایج جستجوی خود را بهبود میبخشد. این اطلاعات به طور های متنوعی در حاصل جستجو نتایج داده میشوند.

گام‌بعدی گوگل در نسل بعدی موتور جستجوی خود در سپتامبر 2013 و در قالب Hummingbird گرفته شد. Hummingbird الگوریتمی برای فهم و شعور خوب گویش محاوره بود.

با ظهور تلفن همراه (و جستجوی صوتی)، گوگل ناچار بود که به طور کامل طرز تلاش الگوریتم خود را نوسازی کرده تا نیازهای جدید جستجوگران را برآورده کند. Hummingbird مطرح ترین تغییر تحول گوگل از سال 2001 در لحاظ گرفته می‌گردد. هدف گوگل ارائه حاصل بهتر و مرتبط تر به کاربران مخصوصا کاربران دستگاه های موبایل بود.

در حق اولویت قرار دادن دستگاه های تلفن همراه
از حدود سال 2005، یک سوال در صنعت بهینه سازی پرسیده میشد: آیا امسال «سال موبایل» میباشد؟

خوب، مشخص و معلوم شد که در سال 2005 نبوده می باشد.

یا 2006.

سال 2007 هم خلا.

یا 2008. یا 2009.

نه حتی در سال 2010، هنگامی که گوگل خود را به شرکتی با حق تقدم های موبایلی تبدیل کرد.

آن‌گاه سال های 2011، 2012، 2013 و 2014 آمدند و رفتند.

در مورد تلفن همراه بیان ها و تبلیغات زیادی می شد، زیرا این صنعت کلاً این مقطع کم عقل وار پرورش می کرد.

همان طور که کاربران بیشتری از تلفن های هوشمند به کارگیری میکردند کردند، به طور همزمان آنان به طور فزاینده ای در پی جستجوی کسب و کار ها و سایر اطلاعات در هنگام جنبش بودند.

سرنوشت، در سال 2015، سال تلفن همراه اتفاق! نقطه ای که در آن جستجوهای در دستگاه های گوشی برای نخستین دفعه در گوگل از جستجو در دستگاه های دسکتاپ پیشی گرفتند. در حالی که این آیتم از نگاه عددی صراحت دارد، باید اعتنا داشت که غرض جستجو نیز در دستگاه های موبایل به طور کاملً متفاوت بوده و نرخ تبدیل در دستگاه های موبایل نسبت به دسکتاپ بسیار پایین تر می باشد.

همچنین 2015 سالی بود که comScore گزارش داد که کاربران اینترنت موبایل از کاربران دسکتاپ پیشی گرفتند.

در سال 2015 بود که گوگل الگوریتم قابل پیش بینی و مرتبط با دستگاه های گوشی منتشر کرد که با مقصود ارتقاء جایگاه برای وبسایت هایی طراحی شده بود که نمایش و تلاش بهتری در دستگاه های موبایل داشتند.

گوگل در کوشش برای افزایش سرعت بار گذاری صفحه های در دستگاه های تلفن همراه، AMP را در سال 2016 معرفی کرد. مقصود از ارائه AMP، بارگذاری بسیار سریع صفحه ها در دستگاه های تلفن همراه بود. هنوز هم بسیاری از پرتال های خبری از AMP استفاده می کنند.

شاید این گزینه شما‌را متعجب نکند، البته در سال 2017 بود که گوگل بالاخره بیان کرد که سرعت بار گذاری سایت یکی از فاکتورهای مستقیم رتبه بندی است.

در همین ماه ها گوگل اظهار نمود که تارنما های دارای Pop-up های آزاردهنده را با افت مرتبه جریمه می کند.

در جولای سال 2019، mobile-first indexing برای کلیه وبسایت های تازه فعال شد و در مارس 2021 تمامی تارنما ها مبتنی بر نسخه موبایلشان درجه بندی میگردند.

یادگیری ماشینی و هوش تصنعی و مصنوعی
تا قبل از اینً به‌این گزینه اشاره کردیم که گوگل که در اصل بر پایه ی استخراج اطلاعات مایحتاج ساخته شده بود، تبدیل به شرکتی شد که دستگاه های گوشی را در حق تقدم خود قرار داد.

بهتر، این‌شیوه در سال 2017 تغییر و تحول کرد زیرا Sundar Pichai، مدیریت برهان گوگل، شرکت گوگل را به عنوان اولی شرکت بر طبق یادگیری ماشینی معرفی کرد. امروزه موتور جستجوی گوگل بر مبنای اطلاع رسانی و امداد به کاربران طراحی گردیده است، نه اینکه فقط لیستی از پیوند ها را به جستجو کنندگان ارائه دهد.

به همین ادله میباشد که گوگل یادگیری ماشینی را در همه تولید ها خود برای مثال موتور جستجو، جی تمایل، Adwords، دستیار گوگل و غیره تعبیه کرده است.

از نقطه حیث جستجو، ما تا قبل از اینً تأثیر یادگیری ماشینی را با RankBrain تجربه کرده‌ایم.

RankBrain که در اکتبر 2015 معرفی شد، استارت برای تعبیر 15 درصد جستجوهایی به کار گیری شد که گوگل تا قبل از اینً هیچوقت آنها را ندیده بود. گوگل از آن فرصت، به کارگیری از RankBrain را گسترش داده و نسبتاً در هر جستجویی از آن استفاده می کند.

در حالی که RankBrain بر رتبه‌بندی تارنما ها تأثیر می‌گذارد، البته به صورت سنتی یک فاکتور درجه‌بندی نیست. در واقع برای بهینه سازی وبسایت خود برای RankBrain عملا شما شغل خاصی برای اجرا دادن ندارید.

به زودی شاهد چیزهای بیشتری در دنیای جستجوی هوشمند خوا هیم بود.

جستجوی صوتی در فعلا ارتقاء می‌باشد.
جستجوی تصویری به روش فوق العاده ای بهبود پیدا کرده است.
کاربران (و همینطور برندها) به طور فزاینده ای از چت بات ها و دستیارهای شخصی (مانند سیری اپل، الکسای آمازون و کورتانای مایکروسافت) استفاده می کنند.
این پیشرفت‌ها در فناوری بدین مضمون‌ می‌باشد که اتفاقات هیجان‌انگیزتری برای افراد فعال در seo در پیش می باشد.

بروزسانی هسته گوگل
گوگل هر روز الگوریتم خود را آپ دیت می کند. البته در حین سال، گوگل همزمان با تشکیل داد تغییراتی در الگوریتم خود، به‌روزرسانی‌های هسته را منتشر می‌کند. همچنین به روزرسانی های الگوریتم هسته در ابعاد عظیم نیز وجود داراست.

هدف این به‌روزرسانی‌های هسته ساخت تجربیات جستجوی عالی برای کاربران با ارائه نتیجه ها جستجوی مرتبط‌تر و قابل اعتمادتر است.

این به‌روزرسانی‌های هسته گوگل صفحه یا سایت خاصی را هدف قرار نمی‌دهند، بلکه هدفشان بهبود روش ردیابی محتوا توسط سیستم می‌باشد.

در اینجا طرز تمجید گوگل از این به‌روزرسانی‌های هسته آمده است:

“یک روش برای ادراک طرز عملکرد یک به‌روزرسانی هسته این میباشد که تصور کنید فهرستی از 100 فیلم بلندتر در سال 2015 را تهیه و تنظیم و لیست کرده‌اید. چند سال آن گاه و در سال 2019، فهرست را نو‌سازی می کنید. این فهرست به طور طبیعی تغییر و تحول خواهد کرد. چندین فیلم جدید و شگفت‌انگیز که تا قبل از اینً درین لیست وجود نداشته‌اند، موقتا کاندیدای ورود به آن خواهند بود. همچنین ممکن میباشد برخی از فیلم‌های لیست را دوباره پژوهش فرمائید و متوجه شوید که آن ها نسبت به قبل لایق منزلت بالاتری در فهرست می باشند.”

در مارس 2018، گوگل تأیید کرد که یک به‌روزرسانی الگوریتم هسته‌ای تعالی برای محرک دادن به صفحاتی که قبلا دست‌کم گرفته شده بودند، منتشر گردیده‌است.

یه خرده بیش از یک ماه سپس، گوگل به‌روزرسانی الگوریتم هسته‌ای کلان دیگری را با هدف فهم عالی ارتباط محتوا با عبارت های جستجو شده منتشر کرد.

آنگاه، به‌روزرسانی هسته عظیم دیگری در ماه آگوست منتشر شد (این بروزرسانی گاهی اوقات به خطا به‌روزرسانی «Medic» نامیده می گردد) که سایت‌های با محتوای بی کیفیت را مقصود قرار اعطا کرد.

در مارس 2019، به عنوان یک ضمیمه برای به‌روزرسانی هسته آگوست 2018، گوگل تأیید کرد که یک به‌روزرسانی اصلی (با نام مستعار Florida 2) منتشر کرده که قرار میباشد یک به‌روزرسانی والا باشد.

اما درست بعد از نشر آن، جامعه بهینه سازی بر طبق نتایج تازه حس میکرد که این بروزرسانی بیشتر به صورت عقبگرد به الگوریتم های قبل نمود پیدا کرده است.

در ژوئن 2019 یک به‌روزرسانی هسته گران قدر دیگر منتشر شد که ضعف‌های E-A-T در وب‌وب سایت‌ها را آشکار کرد و مقصود آن تمرکز بر اعتبار و قابل پشت گرمی بودن لینک های ورودی (بک لینک و پیوند ها) بود.

هرازگاهی، گوگل به‌روزرسانی هسته‌ عظیم‌ای را منتشر می‌کند که بر همه نتایج جستجو در سراسر دانا تأثیر میگذارد.

از جمله، یک به‌روزرسانی هسته بزرگ در سپتامبر 2019 منتشر شد که غرض آن تقویت وب سایت‌هایی با تلاش بهتر بود. به‌روزرسانی هسته کبیر دیگری در ژانویه 2020 که وبسایت های در دسته YMYL را غرض قرار داد.

تفاوت کلیدی در به‌روزرسانی‌های هسته بزرگ در مقابل به‌روزرسانی‌های هسته در‌این میباشد که شما در استیناف تاثیر بروزرسانی های هسته کلان باید وب سایت خود را کلاً تجزیه و نظارت نمایید، نه اینکه روی یک صفحه خاص زوم کنید.

اخیراً، گوگل در ماه می 2020 به‌روزرسانی اساسی را منتشر کرد که صفحات فرود با محتوای کم مایه را غرض قرار می دهد و در عین هم اکنون حاصل جستجوی محلی را تقویت می‌کند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.