ایندکس گوگل چیست؟

جدیدترین مقالات سئو برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو

ایندکس گوگل چیست؟

۴ بازديد

ایندکس شدن سایت در گوگل به چه معناست؟ برای دیده شدن وبسایت در ورقه حاصل جستجوی گوگل، شرط اول، ایندکس شدن وبسایت در گوگل می‌باشد. در‌صورتی‌که گوگل تارنما را ایندکس نکند، وبسایت قابلیت دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل را نخواهد داشت و هیچ ترافیکی از سمت موتور جستجوی گوگل دریافت نخواهد کرد. در این نوشته‌علمی استارت به توضیح مضمون‌ ایندکس گوگل خوا هیم پرداخت. آن گاه روش پژوهش ایندکس شدن صفحه های وب سایت در گوگل را آموزش خواهیم داد و در نهایت دلایل ایندکس نشدن سایت را همپا با راهکار رفع این مشکل توضیح خوا هیم داد. پس تا انتهای این نوشته‌ی علمی با ما هم پا باشید. 

دوره آموزش سئو



ایندکس گوگل چیست و چه اهمیتی داراست؟
ایندکس گوگل (Google Index) یک پایگاه داده از همه صفحاتِ وبسایت‌های مختلف در اینترنت می‌باشد که ربات گوگل مشاهده و بازرسی کرده و برای استفاده از حاصل جستجو در یک پایگاه داده ذخیره کرده‌ می‌باشد.

هر صفحه پیش از نمایش در صفحات حاصل جستجوی گوگل باید استارت ایندکس شود. پس اگر یک برگه ایندکس نشده است، در نتیجه ها جستجوی گوگل نمایش داده نخواهد شد. ایندکس شدن در گوگل را در واقع همان ثبت تارنما در گوگل می‌اقتدار نامید.

فرآیند ایندکس شدن یک وبسایت در موتور جستجوی گوگل به طور ذیل می‌باشد:

خزیدن (Crawling): ربات گوگل صفحه ها وب را بررسی می‌کند و پیرو محتواهای جدید یا بروزرسانی شده میگردد.
فهرست کردن (Indexing): گوگل صفحات را پژوهش کرده و اطلاعات آنها‌را در یک پایگاه داده بلندمرتبه ذخیره می‌کند.
رتبه بندی‌ (Ranking): الگوریتم گوگل بهترین و مرتبط‌ترین صفحات را از ایندکس (فهرست) خود تعیین کرده و به استفاده کننده نمایش می‌دهد.

ایندکس شدن و جایگاه خریداری نمودن در گوگل دو مفهوم گوناگون میباشند. ایندکس شدن را مثل حاضر شدن در یک رقابت در نظر بگیرید و ارتقا رتبه در گوگل را میتوانید مثل چیره شدن در یک رقابت تصور کنید. با توجه به‌این توضیح، اهمیت ایندکس شدن در گوگل برای جذب ترافیک و مشتری از طریق گوگل بیشتر معین میشود.

چگونگی پژوهش وضعیت ایندکس شدن سایت در گوگل
شیوه‌های مختلفی برای بررسی کردن اینکه آیا گوگل صفحه ها یک وب سایت را ایندکس کرده است وجود دارد. در پی تعدادی طریق را همپا با تصویر توضیح خواهیم بخشید:

۱- استفاده از دستور (:site) در گوگل – شیوه دم دستی
برای پژوهش ایندکس شدن وبسایت در گوگل، کافی می باشد گوگل را باز نمائید و آدرس دامنه وبسایت را پیرو دستور (:site) واردکنید. از جمله برای رسیدگی ایندکس سایت در گوگل از فرمان زیر به کارگیری میشود:

site:nardebangroup.com

اگر هم قصد رسیدگی ایندکس شدن یا نشدن یک ورقه خاص را دارید می‌توانید آدرس آن کاغذ بخصوص را در‌پی امر site: وارد نمائید. چنانچه هیچ نتیجه‌ای پیدا نشد، این به‌این مضمون‌ می باشد که این کاغذ ایندکس نشده هست. در مثال پایین وضعیت ایندکس کاغذ «تماس با ما»ی وبسایت تیم دیجیتال مطالعه گردیده است.


به کار گیری از عملگر :site یک شیوه دم دستی هست و طبق گفته گوگل نتایج دقیقی به همدم ندارد. در‌حالتی که در ادامه بازرسی دقیق صفحه های و دلایل ایندکس نشدن صفحه های تارنما هستید استعمال از گوگل سرچ کنسول شیوه عالی و اصولی‌تری می باشد.

پژوهش بیشتر: گوگل سرچ کنسول چیست؟ یادگرفتن نصب و فعالسازی گوگل سرچ کنسول روی تارنما

۲- تفحص ایندکس وبسایت در گوگل سرچ کنسول
گوگل سرچ کنسول ابزاری می باشد که طرز همت وب سایت در گوگل را نشان می‌دهد. در شرایطی که با این ابزار آشنایی ندارید عالی هست هرچه سریع‌تر گوگل سرچ کنسول را روی سایتتان نصب نمایید. این ابزار رایگان می‌باشد و استعمال از آن به اشخاصی که به دریافت بازدیدکننده از گوگل برای سایتشان مداقه می‌دهند پیشنهاد می گردد.

برای حساب کردن صفحات ایندکس شده در وبسایت کافی می باشد به قسمت Indexing در گوگل سرچ کنسول بروید و گزینه Pages را انتخاب نمائید.


می بایست به تعداد صفحات ایندکس شده اعتنا نمائید. برای مثال در صورتیکه در سایتتان بیش تر از ۱۰۰ جنس دارید و فقط ۵۰ صفحه ایندکس شده دارید، به طبع مشکلی در ایندکس وبسایت شما وجود دارد و بایستی به استیناف دلایل ایندکس نشدن صفحه های وبسایت بپردازید.

از طرفی درصورتی که تعداد آحاد صفحه ها و دسته بندی‌ها و تولیدات تارنما به عنوان مثال صد عدد است و شما تعداد بیشتری برگه ایندکس شده در وبسایت دارید، این هم یک نقص‌ هست و می بایست بررسی شود که چه صفحات اضافه‌ای توسط گوگل ایندکس شده اند. صفحاتی که به صورت اضافی ایندکس شده‌اند وقت و انرژی ربات گوگل را هدر می‌دهند. این یک نکته مهم در سئو بودجه خزش (Crawling budget) است.

بهتر می باشد بدانید:
این باور وجود دارااست که ربات موتور جستجو در هنگام بازدید مجدد از یک تارنما، اجازه پژوهش تعداد محدودی از صفحات را دارااست. میزان منابع و فرصت در چنگ ربات برای بررسی مجدد صفحات یک سایت محدود هست و این مقادیر وابسته به اعتبار و تعداد صفحات سایت است. متخصصان سئو این محدودیت را میزان دارایی خزش (Crawling Budget) می‌نامند.
شما بایستی کاری نمائید که موتورهای جستجو بیشتر تمرکزشان را روی صفحاتی از سایتتان بگذارند که قصد رتبه دریافت کردن در آن‌ها‌را دارید.
چنانچه قصد دارید وضعیت ایندکس شدن یک شیت به خصوص از سایت را مطالعه نمایید استفاده از ابزار مطالعه آدرس (url inspection tool) در گوگل سرچ کنسول را پیشنهاد میکنیم. کافی می‌باشد طبق تصویر پایین در نوار بالایی گوگل سرچ کنسول آدرس صفحه مد نظرتان را وارد فرمائید. اگر که ورقه ایندکس شده باشد پیام (URL is on Google) را مشاهده خواهید کرد. درصورتی که که محتوای کاغذ بروزرسانی شده باشد می توانید با زدن روی Request Indexing درخواست تحقیق مجدد برگه را بدهید. در حیث داشته باشید درخواست ایندکس پی‌درپی هیچ تاثیری در پروسه ایندکس ورقه توسط گوگل ندارد. خوب است پس از ثبت درخواست ایندکس، دست کم یک روز صبر فرمائید.


در صورتیکه که کاغذ توسط گوگل ایندکس نشده باشد، فایده به طور تحت خواهد بود و شما پیام (URL is not on Google) را دریافت خواهید کرد.


درصورتی که یک صفحه از سایت یا صفحاتی از سایت ایندکس نشده‌اند می‌توانید در گوگل سرچ کنسول درخواست ایندکس صفحه های سایت را بدهید. با این طریق می‌توانید به گوگل استحضار دهید که یک نوشته‌ی‌علمی نو در وب سایت منتشر شده و یا یک کدام از مطالب بروزرسانی شده‌اند. با این هم اکنون، درخواست ایندکس، مشکلات مو جود در تارنما را که منجر هجران از ایندکس شدن برخی از صفحه ها تارنما یا تک تک وب سایت می‌گردد حل نمی‌کند. در صورتیکه یک‌سری بار درخواست ایندکس یک شیت را ثبت کرده‌اید و بهره‌ای نگرفته‌اید می بایست به سراغ بازرسی دلایل ایندکس نشدن تارنما رفته و چاره‌های مختلف را امتحان نمائید.

دلایل مختلفی برای ایندکس نشدن تارنما و یا برخی از صفحات وب سایت وجود داراست که در ادامه به مطالعه برخی از آنان خواهیم پرداخت و راهکارهایی برای حل ایراد ایندکس وبسایت ارائه خوا‌هیم بخشید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.